Kierunki studiów

studia humanistyczne › DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

Studia na tym kierunku to propozycja dla wszystkich zainteresowanych mediami, komunikacją społeczną, multimediami, reklamą i public relations, a także problematyką prasy samorządowej i lokalnej.

Zanim zdecydujesz się na ten kierunek studiów musisz wiedzieć, że:

  1. Dziennikarz przede wszystkim musi być człowiekiem ciekawym otaczającego go świata i wyczuwającym puls współczesnego życia. Po wtóre konieczna jest duża sprawność w posługiwaniu się słowem. Te dwie predyspozycje dziennikarz rozwija i doskonali przez całą swoją karierę zawodową.
  2. Istotna jest też łatwość wnikania w różnorodne problemy i nawiązywania kontaktu z różnymi ludźmi. Dziennikarz powinien starać się widzieć i rozumieć różnorodne zjawiska oczami innych ludzi i zarazem umieć ujrzeć je z boku, poddać krytycznej analizie.
  3. Niezwykle ważne są w tym zawodzie dociekliwość i rzetelność oraz poczucie odpowiedzialności za swoja pracę. Każde przekłamanie, wyraźne skrzywienie obrazu rzeczywistości w jego tekstach czy audycjach może pozbawić go wiarygodności lub skrzywdzić innych ludzi. Jest to zawód wymagający dużej samoświadomości.
  4. Cenna jest umiejętność koncentracji uwagi i pracy w szybkim tempie. W redakcjach gazet codziennych, w agencjach prasowych, w działach informacyjnych radia i telewizji typowym zadaniem dziennikarza jest napisanie trafnego i ciekawego tekstu w krótkim czasie.
  5. Dziennikarzom występującym w telewizji i radiu przydają się również pewne zdolności aktorskie.
  6. Praca dziennikarza wciąż poddawana ocenie - musi widzieć i słyszeć więcej od innych oraz musi to sumiennie i atrakcyjnie przedstawić. Często istotną rolę w jego pracy gra czas liczony w godzinach lub nawet minutach. Te wszystkie czynniki tworzące wiele sytuacji stresujących. Wykonywanie tego zawodu wymaga zatem dużej odporności psychicznej.
Struktura przedmiotów realizowana na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna obejmuje zarówno zagadnienia z zakresu politologii, filozofii, ekonomii, psychologii, socjologii, jak również problematykę związaną z samym zawodem dziennikarskim i zawodami pokrewnymi.

Celem kształcenia jest więc nie tylko pozyskanie wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę podstawowych procesów zachodzących w nowoczesnych społeczeństwach informacyjnych, ale także umiejętności bycia aktywnym uczestnikiem dokonujących się zmian w zakresie funkcjonowania informacji społecznej.

Priorytetem jest zwłaszcza na studiach drugiego stopnia takie ukształtowanie wiedzy absolwenta, aby on świadomie i podmiotowo uczestniczyć w procesach szybkich zmian sfery informacyjno-komunikacyjnej. Dotyczy to nie tyle zmian technologiczno-informacyjnych, co społeczno-politycznych.

Dziennikarstwo i komunikacje społeczną można studiować na uczelniach publicznych i niepublicznych, w trybie stacjonarnym (dziennym) i niestacjonarnym (zaocznym), w systemie studiów I (licencjat), II (magisterium) stopnia.

Wybrane przedmioty nauczania realizowane na dziennikarstwie i komunikacji społecznej (grupa przedmiotów ogólnych):

  • psychologiczne aspekty oddziaływania na odbiorcę
  • warsztat prasowy,
  • warsztat publicystyczny,
  • praca dziennikarza w języku obcym oraz praca z serwisem informacyjnym,
  • warsztaty dziennikarstwa on-line.
  • dziennikarstwo prasowe, radiowe i telewizyjne
  • pracownia prasowa
  • emisja głosu
  • reklama jako forma komunikacji społecznej
  • informacja jako gatunek dziennikarski
  • dziennikarstwo sportowe
  • dziennikarskie źródła informacji
  • techniki realizacji telewizyjnej i radiowej
  • dziennikarstwo śledcze
  • fotografia w prasie
  • warsztat reportera
  • radiowe programy muzyczne
  • publicystyka kulturalna
  • warsztat reportażu i filmu dokumentalnego
  • researching

Oto przykładowe specjalności jakie mogą wybrać studenci na tym kierunku:

  • grafika komputerowa w mediach - odrębna ścieżka kształcenia
  • dziennikarstwo prasowe
  • reklama i public relations
  • prasa
  • radio
  • telewizja
  • kultura medialna
  • Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
  • Dziennikarstwo muzyczne
  • Dziennikarstwo sportowe
  • Dziennikarstwo wydarzeń artystycznych
  • Korespondent zagraniczny i wojenny
  • Media cyfrowe i komunikacja elektroniczna
  • Public relations
  • Corporate Identity i Public Relations
  • Komunikowanie międzykulturowe
  • Dziennikarstwo z językiem i kulturą francuską
  • Dziennikarstwo z językiem i kulturą niemiecką
  • Dziennikarz prasy, radia i telewizji
  • Socjologia mediów i public relations
  • Komunikowanie perswazyjne
  • Edytorstwo
  • marketing polityczny
  • Public relations, promocja i komunikowanie medialne
  • Media cyfrowe i komunikacja elektroniczna
  • Public relations i rzecznictwo prasowe
  • Dziennikarz prasy, radia i telewizji
  • socjologia mediów i public realtions
  • Dziennikarstwo I Komunikacja Medialna
  • Reklama i Public Relations
  • Kultura medialna i polityczna
  • Reklama, promocja, rzecznictwo prasowe
  • dziennikarstwo radiowo-telewizyjne
  • reklama i Public Relations
  • zarządzanie mediami
  • Fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza
  • Creative Writing
  • Fotografia Dziennikarska, Reklamowa i artystyczna
  • Nowe Technologie Multimedialne
  • Projektowanie komunikacji i wizerunku instytucji
  • Dziennikarz internetowy
  • Dziennikarz prasy, radia i tv
  • Broker informacji
  • Komunikacja w biznesie
  • Marketing polityczny
  • Media cyfrowe i komunikacja elektroniczna
  • Promocja i reklama
  • Rzecznik prasowy
  • Dziennikarstwo internetowe
  • Dziennikarz prasowy i sportowy
  • Dziennikarz radiowy i telewizyjny
  • Fotografia i realizacja obrazu
  • Grafika komputerowa w mediach
  • Media i kreatywne pisanie
  • Web design
  • Korespondent Zagraniczny
  • dziennikarstwo prasowe i edytorstwo
  • dziennikarstwo radiowo-telewizyjne
  • organizacja i zarządzanie w mediach
  • opracowanie techniczne i procesy poligraficzne w dziennikarstwie
Perspektywy zawodowe:

  • dziennikarz we wszystkich typach i rodzajach periodycznych mediów masowych
  • pracownik reklamy, promocji, public relations
  • edukacja medialna
  • redakcjach informacyjnych mediów masowych oraz agencjach prasowych,
  • firmach świadczących usługi internetowe,
  • domach mediowych,
  • agencjach artystycznych, reklamowych, public relations i promocyjnych,
  • firmach wytwórczych i producenckich,
  • placówkach upowszechniania informacji i kultury,
  • instytucjach i organizacjach działających w sferze publicznej i utrzymujących kontakty z mediami.
  • zarządzanie instytucjami medialnymi
  • badania rynku medialnego i badania opinii publicznej

Uczelnie, na których możesz studiować ten kierunek:



Komentarze
Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:



Anna Marciszewicz
2018-09-17 17:05:33
Ile jest godzin na takim kierunku?
~Kasia
2016-03-27 19:46:11
Ciekawe, czy jest specjalność "dziennikarstwo śledcze"?
~
2016-01-27 11:35:14
Co lepsze dziennikarstwo spec. reklama i poromocja czy zarządzanie marketing i handel? chodzi o zaoczne bo już jeden kierunek studiuję a interesuje mnie również marketing i reklama. CHciałabym też kształcić się w tym kierunku
~aga
2014-06-09 13:25:57
sama studiuję dziennikarstwo i wcale nie uważam, żeby to był kierunek bez przyszłości. wbrew temu, co się mówi to studia bardzo praktyczne. już od drugiego roku mieliśmy zajęcia w studiu radiowym i telewizyjnym, tworzyliśmy własne spoty reklamowe - jeden z nich możesz zobaczyć na stronie wydziału. gdybyś chciała obejrzeć to chodzi mi o Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu
~
2014-03-07 17:14:39
prawda niestety, ostatnio pewien wybitny reporter twierdził że nie ma już miejsca na prawdziwy reperator, bo ludzie są na to za głupi...
~
2014-03-03 22:28:43
Wcale nie jest tak że rynek jest nasycony. To zawód do którego trudno się przebić, ale jeśli masz talent może warto próbować. Z tym że mam też wrażenie że media bardzo się spłyciły, nastąpiła ich tabloidyzacja, myślę że nie zostało dużo miejsca dla poważnego dziennikarstwa, ludzie wolą szybką pozbawioną refleksji wiaodmosć co gdzie kiedy...
~NEXUS
2013-12-28 18:18:29
Ja mam pytanie. Wiadomo że dziennikarstwo jest masowo oblegane jak ruskie twierdze przez mongołów, ale są ludzie, którzy idą na ten kierunek(zresztą na każdym innym też tak zapewne jest) mimo, że się na niego nie nadają, lub trafiły tam przez pomyłkę. Jak myślicie, czy ambitni i solidni ludzie z talentem będą miały szansę wybić się jako poważnidziennikarze bo takich studiach czy jednak rynek jest zbyt bardzo oblegany aby ktokolwiek kto nie jest superwybitny lub nie ma wtyków się na niego przedostał?
~PdTDSnd9T0y
2013-11-09 05:06:53
This ariclte went ahead and made my day.
~
2013-10-17 23:21:00
Dziennikarstwo tylko na uw ja uwr, a nie na jakiś prywatnych badziewnych
~
2013-10-09 21:33:49
idź reklamować głupie prywatne uczelnie gdzie indziej...
~LENNaK
2013-09-08 00:29:06
Dodałabym do tej listy Dziennikarstwo i komunikację społeczną w SAN w Warszawie - ciekawe, dlaczego nie ma tej uczelni na liście, bo sama tam studiuję na drugim roku i sobie chwalę. Zawsze trzeba sprawdzać, jakie specjalizacje można zrobić po danym kierunku - ja akurat zamierzam wybrać marketing medialny i PR.
~biopsy
2013-08-23 19:22:21
bardzo konieczna jest prezentacja siebie na ćwiczeniach? jak wysoko jest to cenione?
~MVM
2013-06-28 14:20:57
rex - koleś co sam dokonał tak nietrafnego wyboru studiów jak transport, pracę znalazł po znajomości (!) przez wujka, jak wyrobnik w fabryce (!). Nie chcę się oczywiście obrazić, bo dobrze że masz pracę. Ale z jakiego powodu czujesz się takim "autorytetem" żaby doradzać innym osobą jakbyś co najmniej był został sędzią trybunału międzynarodowego i wybitnym neurochirurgiem w jednym.....
~Rex
2013-06-26 15:05:14
Nie wiedziałem. Mówi się dzisiaj, że aby coś sobą reprezentować po studiach humanistycznych trzeba zrobić doktorat, będzie to tym bardziej prawdziwe za 5 lat kiedy doktorów będzie znacznie więcej (zwiększyli wszędzie limity miejsc, zwykle z 1-2 do 10). Mgr jest więc tym minimum, które trzeba zrobić. Dlatego jeżeli miałbyś za to płacić lub dojeżdżać, zastanów się czy nie lepiej studiować coś za darmo i na miejscu, zawsze możesz z tego zrobić magisterkę.
~zam
2013-06-26 01:00:08
zarządzanie mediami można studiować na I stopniu, al edzięki za rady.
~Rex
2013-06-25 23:32:18
Wiesz jednak o tym, że możesz to tylko studiować na drugim stopniu? Musisz wybrać inny kierunek na licencjacie, proponuję taki, który będzie łatwy abyś miał jak najwyższą średnią i się dostał (przy rekrutacji na studia drugiego stopnia nie biorą już pod uwagę wyników z matury).
~Rex
2013-06-25 23:27:33
Jest to lepszy wybór z tego powodu, że takie wykształcenie możesz zdobyć tylko na UJ'ocie. Innymi słowy, te studia nie są umasowione, ktoś to może docenić podczas rekrutacji o pracę.
~zam
2013-06-24 16:52:05
rex, a co myślisz o takim kierunku na uj - zarządzanie mediami?
~Rex
2013-06-23 01:00:33
Nie każdym, jedynie pod humanistycznymi. Czy należy się temu dziwić? Tobie się wydaje, że wszystkie wpisy opluwające dany kierunek są autorstwa zawsze jednej osoby. Znacznie większej ilości osób się "nudzi" i chcieliby w miarę zdrowej gospodarki w przyszłości. Najlepszym na to lekarstwem jest likwidacja tego syfu akademickiego co wszystkim szkodzi po kieszeniach - za wyjątkiem wykładowców i polityków. Będzie za niedługo powszechnie płatna edukacja pomaturalna - wtedy, za przeproszeniem, chuj mi będzie do tego w co inwestujecie swoje pieniądze. Możesz biadolić ile chcesz o tym, że pojawiają się kolejne wpisy. Czy możesz jednak zaprzeczyć faktom? Znasz w ogóle jakieś "inne fakty", obojętnie z jakiego źródła by miały pochodzić, co by przeczyły temu co się tu pisze? Fakty są takie: drogo płacimy na rzecz wykształconych bezrobotnych. Szybko z kryzysu nie wyjdziemy.
~
2013-06-22 21:30:41
Tobie to się człowieku nudzi, od każdym kierunkiem masz coś do powiedzenia
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES.

OK, rozumiem