ETNOLOGIA I ANTROPOLOGIA KULTUROWA
Studia na kierunku ETNOLOGIA oferują wiedzę o kulturze i wykształcenie w zakresie podstawowej znajomości i krytycznej analizy zjawisk oraz procesów zachodzących we współczesnym świecie. Studenci poznają osiągnięcia najważniejszych szkół badawczych w dziedzinie etnologii i antropologii kulturowej oraz ich rolę w systemie nauk humanistycznych.
Dowiadują się o funkcjonowaniu i znaczeniu materialnego, symbolicznego oraz społecznego wymiaru kultury. Poznają zróżnicowanie kulturowe i etniczne współczesnego świata. Zdobywają wiedzę o przedmiocie zainteresowań i badań antropologii, jak na przykład: tradycje i obrzędowość, rytuały i religia, tożsamość i mniejszości etniczne oraz narodowe, kulturowe krajobrazy miasta i wsi, sztuka ludowa i nieprofesjonalna, folklor i kultura popularna, społeczności lokalne i ich kulturowe dziedzictwo.
W trakcie studiów realizują projekty badawcze, m.in. z zakresu antropologii zaangażowanej i wizualnej. Uczą się metod i technik badawczych niezbędnych do projektowania i prowadzenia badań etnograficznych oraz praktycznego zastosowania wiedzy w wybranej sferze działalności kulturowej, społecznej, medialnej.
Główne przedmioty
- Współczesne nurty antropologii
- Metody badań etnograficznych
- Antropologia wsi
- Antropologia miasta
- Antropologia współczesności
- Antropologia wizualna
- Antropologia ekologiczna
- Kultura materialna
- Tożsamość i mniejszości
- Rytuał – mit – religia
- Społeczności pozaeuropejskie
- Społeczność lokalna – zarządzanie dziedzictwem
- Sztuka ludowa i nieprofesjonalna
- Folklor i kultura popularna
- Antropologia w działaniach pomocowych i rozwojowych
- Antropolog w instytucjach kultury i mediach
Wykształcenie etnologiczne toruje wiele ścieżek kariery, w których pożądane są kompetencje, umiejętności i wiedza, jakie zdobywają studenci tego kierunku, m.in.: ciekawość świata połączona z profesjonalnym przygotowaniem do jego badania, otwartość wobec nowych sytuacji, dialog, myślenie krytyczne.
Losy absolwentów ETNOLOGII to otwarty katalog możliwości uprawiania zawodu antropologa. Absolwenci znajdują swoje miejsce w firmach zajmujących się animacją i zarządzaniem kulturą, w mediach, agencjach reklamowych i strategicznych, działach HR i marketingu, agencjach turystycznych, ośrodkach badania opinii publicznej i rynku. Absolwenci są również pracownikami instytucji kultury i oświaty (muzea, skanseny, ośrodki kultury), organizacji pozarządowych, samorządów, fundacji i stowarzyszeń na rzecz rozwoju, a także naukowcy prowadzący prace badawcze.