Zawody


Specjalista ds. PR

Public relations - co to właściwie jest?:

Public relations to proces zarządzania mający doprowadzić do wzajemnego porozumienia pomiędzy organizacją a jej otoczeniem (bliższym i dalszym, wewnętrznym i zewnętrznym), a także do wykształcenia spójnego, korzystnego wizerunku danej organizacji w oczach zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej publiczności.

Public relations opiera się w głównej mierze na stworzeniu stałego dialogu z otoczeniem firmy. Wszelkie działania PR mają charakter dwukierunkowy, dążą do uzyskania sygnału zwrotnego od adresata. Poprzez odpowiednią taktykę i politykę komunikacyjną odbiorca wytwarza sobie własną opinię na temat firmy, a ponieważ jest to jego własny pogląd staje się on bardziej trwały niż narzucony jednokierunkowy przekaz reklamowy.

Wizerunek to jeden z najważniejszych kapitałów firmy, dlatego tak ważne jest, by był on świadomie i we właściwy sposób kształtowany. PR-owiec stoi więc na straży dobrego imienia firmy, dba o jej renomę, walczy o przychylność ze strony społeczności, buduje dobre relacje z otoczeniem (partnerami handlowymi, klientami, dostawcami, władzami lokalnymi, organizacjami konsumenckimi, pracownikami firmy), troszczy się o jej korzystny wizerunek w mediach, zapobiega kryzysom i konfliktom z grupami interesariuszy, a jeśli już się one przydarzą musi tak zarządzić sytuacją kryzysową, by firma wyszła z niej nie tracąc "twarzy" i dobrego imienia.


Zróbmy sobie PR-owca:

Dzisiejsze firmy i instytucje coraz częściej dojrzewają do decyzji o potrzebie posiadania w swoim szeregu specjalistów z dziedziny public relations. Uświadamiają sobie, że żadne przedsiębiorstwo nie działa w próżni tylko w otoczeniu osób, grup, instytucji, organizacji itd., które mają wpływ (większy lub mniejszy) na funkcjonowanie danej firmy. Ponadto grupy z otoczenia firmy mają dziś coraz więcej możliwości do odpowiedniego oddziaływania na nią, obligowania jej do właściwych praktyk i decyzji. Mają duże pole do popisu dla wyrażenia swojego niezadowolenia z jej działalności i jeśli firma narusza ich prawa, nie respektuje ich potrzeb, za pomocą konkretnych działań mogą jej skutecznie zagrozić, np. klienci przestają kupować jej produkty.

Popyt na specjalistów ds. PR rośnie. Rośnie także ogólna świadomość czym jest public relations, z jakimi działaniami się wiąże oraz jakie ma znaczenie dla powodzenia firmy.

 

Przepis na PR-owca ... czyli PRaktyka czyni mistrza:

Dobry PR-owiec to nie cud medycyny - samorodny talent, który nagle objawił swoje zdolności w tym zakresie. To wynik solidnego wykształcenia, opanowania w teorii i praktyce wiedzy z danego zakresu, a do tego wszystkiego posiadania odpowiednich predyspozycji pod względem osobowości.

Prawdziwie wartościowy i skuteczny Specjalista ds. PR to osoba posiadająca duże doświadczenie w branży, które weryfikuje i wzbogaca zakres wiedzy i kompetencji PR-owca. Sukces w tej branży staje się udziałem ambitnych PR-owców, którzy troszczą się o swój rozwój i doskonalenie własnych umiejętności.

 

PR-owiec pod lupą:

W pracy na stanowisku specjalisty ds. PR niezwykle cenne i użyteczne są umiejętności interpersonalne. Dobry PR-owiec musi być komunikatywny, otwarty na ludzi, musi odznaczać się swobodą w nawiązywaniu kontaktu. Nieoceniona w tej branży jest również umiejętność szybkiego odnajdywania się w sytuacji, odczytywania nastrojów rozmówcy i otoczenia. Przydaje się w tym znaczeniu wiedza z zakresu psychologii i komunikacji społecznej, czy socjologii.

Ponieważ podstawą w pracy Specjalisty ds. public relations jest właściwa komunikacja, niezbędne w warsztacie każdego PR-owca są kompetencje językowe, umiejętne posługiwanie się słowem pisanym i mówionym. Przygotowywanie informacji prasowych i innych form wypowiedzi nie powinno stanowić problemu. Ważna jest przy tym również umiejętność jasnego formułowania myśli, sądów, tworzenie zrozumiałej i adekwatnej do sytuacji argumentacji, prezentowanie i objaśnianie w sposób klarowny swoich pomysłów, wizji, idei.

Ważne atuty dobrego PR-owca to także kreatywność (poszukiwanie nowych, oryginalnych rozwiązań), wszechstronne zainteresowania i wysoka kultura osobista. Należy pamiętać, że taka osoba reprezentuje firmę. Jej wygląd, zachowanie i poziom jaki sobą reprezentuje wystawia świadectwo przedsiębiorstwu, w którym pracuje. Ważne więc, by opanować sztukę tworzenia dobrego pierwszego wrażenia, ponieważ PR-owiec musi wzbudzać zaufanie i sympatię otoczenia. Niezwykle ważna w tej branży okazuje się także znajomość technik dobrej prezencji przed kamerą i opanowanie stresu przed wystąpieniem publicznymi.

Na barkach PR-owca spoczywa organizacja różnych przedsięwzięć promocyjno-komunikacyjnych firmy, np. konferencji prasowej, kampanii społecznej, wystawy na targach, imprez integracyjnych itp. Dlatego też oczekuje się od kandydata na takie stanowisko zdolności organizacyjnych, umiejętności pracy zespołowej oraz dobrej organizacji czasu.

 

Chleb codzienny PR-owca:

Zakres obowiązków specjalisty ds. PR:

Kontakty z mediami (media relations): przygotowywanie informacji dla mediów, organizacja konferencji prasowych, aranżowanie wywiadów, tworzenie dobrej opinii o firmie wśród przedstawicieli mediów.

Komunikacja wewnętrzna: przygotowywanie i redagowanie narzędzi komunikowania i informowania pracowników (np. firmowa gazetka, intranet, gablotki informacyjne itp.), organizacja imprez integracyjnych i okolicznościowych dla pracowników, dbanie o pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa wśród jego złogi.

Przygotowywanie i redagowanie firmowych wydawnictw: tradycyjnych tj.: broszury, foldery, albumy, kalendarze oraz nietradycyjnych tj.: strona www, spoty, filmy itp.

Doradztwo kierownicze: przede wszystkim z zakresu strategii rozwoju firmy, polityki wizerunkowej, polityki komunikacyjnej z ważnymi grupami odbiorców (w tym także z pracownikami), przygotowywania wystąpień zarządu itp.

Koordynowanie kontaktów ze społecznością: komunikacja z bezpośrednim otoczeniem, działalność prospołeczna (wspieranie rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, kultury, nauki, sztuki, kampanie społeczne), działalność charytatywna, inicjowanie i koordynowanie akcji zaangażowania firmy w poprawę sytuacji społeczności lokalnej, organizacja drzwi otwartych, wystaw.

Budowanie dobrych relacji i komunikacja: z inwestorami, akcjonariuszami, władzami lokalnymi, dostawcami, organizacjami konsumenckimi, organizacjami pozarządowymi.

Organizacja targów, premier produktów i innych eventów.

Działania na rzecz budowania korzystnego wizerunku wśród klientów: działania promocyjne wobec obecnych i potencjalnych klientów, programy lojalnościowe.

Badania opinii publicznej: analiza i interpretacja danych pod kątem obecnych i potencjalnych szans i zagrożeń dla firmy.

 

Wynagrodzenie:

Wynagrodzenie specjalistów z dziedziny public relations jest zróżnicowane. Wysokość zarobków zależy tutaj przede wszystkim od regionu, wielkości firmy, czy jest to agencja PR czy korporacja (na ogół Specjalistów ds. PR czekają wyższe zarobki w PR korporacyjnym niż w agencjach), doświadczenia PR-owca, jak również od istoty samej firmy, czy jest to przedsiębiorstwo polskie czy zagraniczne, firma duża czy mała. Znaczenie ma również specyfika branży, w której się pracuje. Niektóre branże, jak np. produkcja czy FMCG, są w stanie zaoferować swoim pracownikom wyższe zarobki.
 

Komentarze
Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:



~lin
2010-06-10 14:54:09
34tys na ręke poprostu bajka :) tylko w Australii pewnie dużo większa konkurencja w tej branży niż w Polsce. Myśle też, że tam jest więcej PR-owców świetnie wykształconych i świetnych profesjonalistów po prostu. Nawiązuje tutaj do programów nauczania tego zawodu w Polsce. Myślę, że dobry PR-owiec w Polsce by osiągnąć swój poziom musiał wiele zdziałac sam, szukać wiedzy, doświadczeń, uczelnia dała mu papierek,a za oceanem gdzie ta branża już funkcjonuje w ogóle o wiele dłużej uczelnie lepiej kształcą, skupiają się na praktyce, dają więcej studentom i napewno lepiej motywują go z własnych poszukiwań!
~ooo
2009-07-25 17:45:14
Do Łukasz. Jedyny wymóg to język angielski?? Czy dyplom z polski coś tam znaczy? Czy wystarczyło doświadczenie z polskiego podwórka?
~Łukasz
2009-07-21 02:14:55
Mieszkam i pracuję w Sydney jako specjalista ds. PR i powiem wam szczerze, że jest wielkie porównanie do pracy w Polsce a tej tu w Sydney. Przede wszystkim chodzi o zarobki, w Polsce 2 lata temu zarabiałem 3000 zł na rękę a tu w Australii po przeliczeniu to jakieś 34000 zł, więc dobrzy specjaliści dawajcie do Australii, kasa czeka !!!
~edmonton
2009-07-20 13:43:52
Witam. Jaka jest szansa na dostanie pracy w tym zawodzie - konczac studia podyplomowe?
~Ewka
2009-05-07 17:03:37
1500 brutto to jakies 900 zł na ręke, prosze pisząc artykuły bądźcie bardziej kompetentni. Pozdrawiam. S
~olak
2009-04-06 13:30:27
zgadzam się, Niestety w obiegu pokutuje wciąż opinia, że PR-owiec sobie siedzi, raz po raz coś napisze, raz po raz coś wymyśli, powie, a przecież prawdziwy PR to szczegółowo przygotowana i konsekwentnie realizowana strategia. Trzeba mieć spore zaplecze wiedzy i otwarty umysł na nowe informacje, możliwości itp.
~PRaktyk
2008-10-26 19:01:34
Wszystkich zainteresowanych uprzedzam, że PR to ciężka praca. Bardzo stresująca, wymagająca koncentracji i opanowania. Ładnie to wygląda w opisie i rzeczywiście jest to satysfakcjonujące zajęcie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dobry PR-owiec musi posiadać bardzo szeroką wiedzę, interesować się różnymi zagadnieniami i być na bieżąco :).
~agata
2008-07-30 20:05:23
czy po pedagogice można zostać specjalistą ds. Public Relations? oczywiście z ukończonym kursem.
~anka
2008-01-07 11:31:13
polecam strone proto.pl tam jest duzo informacji i raportów z branży PR w Polsce
~anka
2008-01-07 11:30:30
PR mozna studiowac na uczelniach w wiekszosci wiekszych miast, jesli nie jako studia magisterskie albo licencjackie to w ramach studiów podyplomowych :)
~Patrycja
2007-11-06 16:43:41
w jakich miastach mozna studiowac PB??
~nastka
2007-08-16 11:39:12
wiele uczelni proponuje studia PR. moim zdaniem dobrze, miec skończone studia z kierunków dot. komunikowania i zarządzania ogólnie,. a potem zafundować sobie podyplomówke z PR.
~Rematka
2007-07-18 14:40:08
W WSB w Dąbrowie Górniczej oraz w GWSP w Chowrzowie jest możliwość studiowania PR
~aniol
2006-12-14 21:12:37
kiedys czytalam artykul i wychodzi na to ze najlepsza uczelnia jest akadema ekonomiczna w poznaniu
wymagany jest jezyk i matma lub gegra lub hira lub infa... wybieram sie na to...ale pomimo tego ze tak cudownie zostalo to pokazane jednak mam male obawy ale moze w ciagu 5 lat zmieni sie cos na naszym rynku:D
chcialabym jednak pobawic sie w jakiejs gazecie typu glamour mysle ze to bylo by fajne wielki swiat w malej gazecie i ty poczesci decydujesz co tamm sie znajdzie:D
ALE trzeba pamietac ze teraz z 1 kirunkiem to tak kiepsko wiec co do PR by pasowalo?? i dawalo jakies znaczace profity??
~karo
2007-03-13 15:41:55
myślę, że najważniejsza w tym zawodzie jest umiejętność pisania i mówienia. Trzeba umieć formułowac swoje mysli i oczekiwania, prezentować właściwą i stosowną argumentację i przedstawiać swoje myśli w sposób logiczny i przekonywujący. Trzeba przede wszystkim zdobyć te umiejętności najlepiej na kierunkach o profilu humanistycznym. Świetnie pasują do tego zawodu kierunki o profilu socjologicznym i komunikacji społecznej. Jeżeli chodzi o nauke stricte zawodu PR to jest bardzo duża oferta studiów podyplomowych z tego zakresu, do tego też oczywiście bardzo ważne by samemu się dokształcać w temacie PR, czytać fachową prasę i publikacje, śledzić portale PR, mieć rozeznanie jakie obecnie są realizowane kampanie PR, w jakich sektorach, jakie nowe narzędzia i techniki PR się pojawiają itd. Dodatkowo myślę, ze niezwykle cenne jest odbycie praktyk czy staży w agencjach PR, czy w działach promocyjnych firm.
~oliwia
2006-12-08 16:20:30
zaciekawiłmnie ten artykuł, niedługo zdaje maturę i chcialabym się dowiedzieć gdzie się można kształcić do tego zawodu.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES.

OK, rozumiem